Het Jo-Jo Effect Toegelicht

Veel mensen klagen na het volgen van een dieet over het jojo-effect, of zelfs het jojo-plus-effect: ze zijn geen grammetje kwijt, of zijn zelfs een paar kilo aangekomen! Dat komt omdat veel crash-diëten de symptomen bestrijden, en niet de oorzaak. Het menselijk lichaam heeft zijn metabolisme in de oertijd ontwikkeld, toen de mens nog jager-verzamelaar was. Tegenwoordig houden we echter ons eigen vee en verbouwen we onze eigen groente, en zijn daarmee niet meer afhankelijk van wat we in het wild kunnen vinden. Maar ons lichaam is wél gewend om alles dat het binnenkrijgt dankbaar in zich op te nemen, want wie weet wanneer er weer schaarste ontstaat. Daarom groeit het aantal mensen met overgewicht tegenwoordig zo sterk: er is veel meer voedsel beschikbaar, en dus zijn er geen (of nauwelijks) periodes van schaarste meer. Dát is dus de oorzaak van overgewicht die moet worden bestreden. Dat kan het beste door verantwoord af te vallen.

Wat houdt dat dan precies in? Allereerst moet je weten: als je alleen maar je calorieëninname vermindert, past je lichaam zich naar verloop van tijd aan (met andere woorden: je metabolisme vertraagt). Je creëert immers een periode van schaarste voor jezelf, en dat vindt je lichaam gevaarlijk. Als je je metabolismesnelheid weet te behouden, zal het gewicht permanent wegblijven. Hoe houd je je metabolisme op peil? Door voldoende te bewegen naast je dieet. Ook na je dieet zal je moeten blijven bewegen, want anders treedt de vertraging van je spijsvertering alsnog op (als je je voedselinname tenminste niet weer verhoogt).

Ook is het belangrijk dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Zo blijft je energiehuishouding op orde, wat ook weer kan helpen bij het op peil houden van je metabolisme. Het is dus verstandig om voedingssupplementen te nemen bij je dieet, omdat veel diëten zich focussen op een specifiek soort voedsel. Dat zorgt ervoor dat je andere soorten voedsel (en daarmee essentiële vitaminen en mineralen) misloopt.

Overigens is het ook belangrijk dat je niet compleet stopt met koolhydraten en suikers. Rode bloedcellen hebben meervoudige koolhydraten nodig, en hersenweefsel kan niet zonder suikers (druivensuiker heeft niet voor niets zo’n stimulerende werking op je brein). Iedereen zal weten dat rode bloedcellen en hersenweefsel enkele van de belangrijkste onderdelen van je lichaam zijn, dus blijf vooral voldoende koolhydraten en suikers innemen!

Dit zijn natuurlijk slechts richtlijnen. Voor een dieet dat bij jou past, moet je een afspraak maken bij de diëtist. Maar als je diëtist je iets aanraadt wat tegen deze richtlijnen indruist, pas dan op! En onthoud: verantwoord afvallen is blijven afvallen.

Diet