Eiwitshakes hebben vele voordelen, maar dan moet je ze wél op de juiste manier gebruiken

Hier volgen een aantal dingen waar je op moet letten als je eiwitshakes wilt gebruiken voor wat voor doel dan ook.

Veel eiwitdiëten zeggen dat deze shakes je helpen bij het opbouwen van spieren (immers: eiwitten zijn de bouwblokken voor spieren). Dit is een fabeltje. Eiwitten kunnen dienen als bron van extra energie bij het sporten, en kunnen er dus voor zorgen dat je meer en beter kunt trainen. Dat zou een grotere spiermassa tot gevolg kunnen hebben. Als je inderdaad actief aan sport doet, zijn eiwitshakes je allerbeste vriend. Ze zorgen voor herstel van spieren na het sporten, en kan dus helpen bij het genezen van spierschade die tijdens trainingen wel eens wil ontstaan. Ook laten enkele studies zien dat dingen als spierpijn en andere ongemakken na het sporten worden verminderd na het nuttigen van een eiwitshake.

Er zijn ook mensen die deze shakes gebruiken om eiwittekorten aan te vullen. Echter, veel mensen lopen sowieso weinig risico op zo’n tekort. Risicogroepen hiervoor zijn strenge vegetariërs en veganisten, mensen die zeer actief sporten en mensen die actief bezig zijn met hun gewicht.

Voor verschillende van die groepen zijn er ook verschillende soorten eiwitshakes: een bodybuilder heeft een andere samenstelling nodig dan iemand die juist gewicht wil verliezen. Het is het beste als je een diëtist bezoekt die je helpt bij het bepalen van de beste soort eiwitshakes voor jouw persoonlijke doelen. Als je allergisch bent voor dingen als zuivel is dat sowieso een goed idee: er zijn bijvoorbeeld eiwitshakes op basis van wei-eiwitten, dat ontstaat bij de productie van kaas. Ook bieden verschillende soorten eiwitten ook verschillende voordelen, dus een bezoekje aan de diëtist kan nooit kwaad.

eiwitshake

Kortom: eiwitshakes kunnen worden gebruikt voor zeer verschillende doelen, en voor elk doel bestaan er wel eiwitshakes. Deze shakes werken echter zelden op zichzelf: er zijn vaak nog andere dingen nodig om maximaal te profiteren van het gebruik van eiwitshakes. Probeer dus zoveel mogelijk informatie in te winnen met betrekking tot jouw doelen.